Klooker helpt je om stap voor stap niet méér, maar juist duurzamer te consumeren.

Hoe duurzaam is pakketbezorging?

Achtergrond info over actueel gebruik van online shopping

Nederlandse consumenten hebben in 2016 voor 20,16 miljard euro uitgegeven bij webwinkels. Een stijging van 23%, waarnaast de uitgaven in fysieke winkels ongeveer stabiel zijn gebleven. Dat blijkt uit een onderzoek over online consumentenbestedingen van de Thuiswinkel Markt Monitor.

En voor dit 2017 wordt er ook weer zo'n grote stijging voorzien!

Screenshot 2017-11-19 15.49.22.png

In een onderzoek uit 2015 van EY en Thuiswinkel.org in samenwerking met PostNL, DPD, Wehkamp, Otto.nl en Coolblue, werd gekeken naar de effecten van de last mile (de laatste kilometers van een winkel of verzamelpunt naar je huis) op het milieu en de leefbaarheid. 

Ze vergelijken hier vier vormen van winkelen;

  1. Conventioneel winkelen in een fysieke winkel,
  2. online winkelen met thuisbezorging (door een busje),
  3. met bezorging op een afhaalpunt en
  4. met bezorging aan de rand van de stad waar een fietskoerier het laatste stuk overneemt. 

Hun conclusies? 

  • Online winkelen is beter voor het milieu dan traditioneel winkelen, tenzij men een online order afhaalt bij een afhaalpunt.
  • Verder is een last-mile met een fietskoerier, weinig verrassend, schoner dan met een bestelbus.

Toch wel verrassend, online bestellen duurzamer dan offline bestellen. Lees het zelf HIER maar na. Dit komt met name doordat consumenten als ze naar de winkel gaan veelal de auto nemen. Daarnaast scheelt het ook uitstoot als er geen extra fysieke winkels gebouwd en warm en licht gehouden hoeven worden, alhoewel dit in dit onderzoek niet is meegenomen.

Aan de andere kant hebben webshops ook energie nodig, des te belangrijker dat er groene energie voor gebruikt wordt. Check hier of jouw website groen gehost wordt.

Paazl, leverancier van logistieke technologie, stelt terecht wel een paar kanttekeningen bij dit onderzoek (klik hier), maar tegelijkertijd laat dit wel zien online winkelen niet zo vervuilend is als menigeen denkt.

Een ander groot punt bij dit alles is, dat de consument niet zo stil lijkt te staan bij de milieu-impact van iets ophalen of laten bezorgen.

De vraag is hoe je mensen meer bewust kunt maken en de impact dit zo klein mogelijk kunt maken.

 

Mogelijke oplossingen

Wat kan de consument doen om CO2 uitstoot te verminderen?

  • Niet kopen (is het ook echt nodig?).
  • Jezelf vantevoren zo goed laten informeren, dat de kans op retourzendingen minimaal is.
  • Alleen bestellen wat je echt nodig hebt, niet meerdere maten/vormen van hetzelfde artikel laten komen.
  • Met de fiets naar de winkel.
  • Wat je kunt doen om uitstoot te vermijden is je pakketje te laten bezorgen bij een pick-up-point en het vervolgens met de fiets op te halen.
  • Je pakketje laten bezorgen met een fietskoerier gaat ook helpen.

 

Wat ook kan: je bezorgingsuitstoot compenseren.

  • Hivos heeft een mooie online calculator, waar je je CO2 uitstoot kunt berekenen en compenseren ( met een minimum van €3). Bij Hivos draagt je compensatie bij aan hun biogasprogramma in Cambodja en bij TreesForAll draagt het bij aan hun Smart Forest Project in Bolivia.
  • een andere is carbonfootprint calculator.
  • Je kan natuurlijk ook doneren aan organisaties als Justdiggit, die de opwarming van de aarde proberen tegen te gaan. 
JustDiggit ambassadeurs

JustDiggit ambassadeurs

 

Bedrijven die bijdragen aan mogelijke oplossingen

  • RePack is een verpakkingsservice die verpakkingen maakt van gerecyclede materialen. De verpakking is herbruikbaar en kan na gebruik gratis teruggestuurd worden. Op het moment zijn er nog niet veel winkels in Nederland die deze verpakking gebruiken, dus deel het met jou favoriete webwinkel en moedig ze aan ook over te stappen naar deze herbruikbare verpakking! 
  • Cycloon is een post- en koeriersdienst die let op hun milieu voetafdruk. Ze maken vooral gebruik van fietskoeriers, alleen als de afstand echt te groot is zetten ze auto’s in en in 2016 reedt Cycloon 85% op groengas. Het nieuw duurzaamheidbeleid van Cycloon is om 100% CO2 neutraal te zijn in 2025.
  • Fietskoeriers.nl is een samenwerking van alle fietskoeriersbedrijven in Nederland. Samen bezorgen deze bedrijven in 30 steden van Nederland pakketjes op de fiets. We weten helaas niet precies voor welke webshops zij op het moment pakketjes bezorgen, maar wel dat het jammer genoeg niet geldt voor de grootste paar webshops van Nederland, want die hebben we gechecked.
  • Foodora. Met Foodora kun je eten bestellen en laten bezorgen in de grote steden. En zij bezorgen alleen per fiets. Da's ook handig!

 

Samenvattend

Vraag jouw online winkel naar duurzame verpakkingsmaterialen en bezorging per fiets. Of zoek door naar een winkel die dit wel biedt 😊✌🏻.

 

Dit is een Klooker special over bezorging. Wil jij net als duizenden andere Nederlanders ook meehelpen de wereld een stukje beter, schoner en vrolijker te maken? Doe dan mee en wordt Klooker lid!