Geschreven in september 2020
Klooker zorgt dat jij lekker kunt leven, genieten èn tegelijkertijd bewust kunt kiezen. Alles is écht verantwoord, van topkwaliteit en betaalbaar.
Het aantal personenauto’s in Nederland blijft maar stijgen. Op het moment zijn het er ruim 8,5 miljoen. Dat auto rijden niet de meest duurzame manier is om van A naar B te komen, dat weten we ondertussen al wel. Maar de auto wordt sinds de pandemie wel vaker gebruikt, omdat het op het moment de manier van reizen is met de minste kans op besmetting. Maar laten we, als we het dan toch doen, ons best doen om zo duurzaam mogelijk auto te rijden.
Duurzamer rijden in je huidige auto
Als je al een auto voor de deur hebt staan, hoef je die niet gelijk in te gaan ruilen voor een elektrische-, of waterstofvariant. Door je huidige auto goed te onderhouden, en door op een zuinige manier te rijden kun je ook al een verschil maken.
Goed onderhoud
Een van de belangrijkste factoren in het brandstofgebruik van je auto, is simpelweg hoe goed de auto onderhouden is. Het is vast niet de eerste keer dat je het hoort, maar de juiste banden met juiste bandenspanning kunnen een flink verschil maken. Pomp je banden elke twee maanden op, en wissel op tijd tussen zomer en winterbanden.
Zorg er verder voor dat je auto goed onderhouden is. Kleine dingen kunnen al zorgen voor een groot verschil als het aankomt op brandstofgebruik. Zo verminderd verse olie de interne wrijving in je motor. Ook het vervangen van de luchtfilter in je auto kan een flink verschil maken, dat zelfs kan oplopen tot 50%.
Zuinig rijden
Hoe, waar en wanneer je rijdt maakt ook een flink verschil in het brandstofgebruik, en dus ook de milieubelasting van je autorit. Over het algemeen geldt dat je beter een constante snelheid kunt rijden, en dus het liefste zo min mogelijk moet remmen en gas geven. Voorkom daarom filerijden (dat scheelt ook nog eens tijd) en rij liever om het centrum dan er doorheen.
Verder scheelt het brandstof als je zo snel mogelijk naar een hogere versnelling schakelt, en kun je beter 100 rijden dan 130.
Extra opties in je auto kunnen ook voor extra brandstofgebruik zorgen. Bijvoorbeeld de airco. Zet de airco vooral niet te koud. Als het erg warm is in de auto kun je eerst even de ramen open zetten en wat frisse lucht de auto in laten, dan hoeft de airco wat minder hard te werken. Op de snelweg kun je weer beter je ramen dicht houden, dat scheelt een boel weerstand. Ook andere accessoires die uitsteken aan je auto kun je beter weghalen als je ze niet gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan een dak koffer of fietsendrager.
Nieuwe vs. oude auto
Een vraag die we vaak langs zien komen is; ‘Wat is nou eigenlijk duurzamer, een oude auto oprijden, of een nieuwe schonere auto kopen? ‘
Helaas is het niet zo makkelijk om een eenduidig antwoord te geven op deze vraag. De productiekosten van een nieuwe auto moeten namelijk opwegen tegen het verschil in duurzaamheid tijdens het gebruik van de auto. Als je nu in een oude veel te grote dieselbus rijdt en deze wilt vervangen door een kleine elektrische auto, dan is het verschil in duurzaamheid tijdens het gebruik van de auto zo groot dat de productiekosten snel gecompenseerd zijn. Wil je een benzineauto vervangen door een iets zuinigere benzineauto, dan weegt het vaak niet op tegen de productiekosten.
Je zou ook kunnen zeggen dat autobezit werkt als een treintje: als er aan de voorkant een nieuwe bij komt, valt er aan de achterkant een oude, viezere auto af. Dan wordt de keten dus altijd groener als je een duurzame auto koopt, ook al is deze maar een beetje groener. Maar hoe sneller een treintje vernieuwd, hoe hoger de productiekosten (en dus grondstof verbruik) zijn die zorgen voor die vernieuwing. En helaas komen er in Nederland nog steeds alleen maar meer auto’s bij, en valt er niet voor elke auto die erbij komt een auto af. Maar op den duur zullen de oudere en meest vervuilende auto’s wel als eerste afvallen.
Zorg er als je een nieuwe auto gaat kopen in ieder geval voor dat deze zo duurzaam mogelijk is;
- Kies een niet te grote auto, kleinere auto’s zijn vaak duurzamer. Af en toe een grote auto huren – naast een eigen kleine auto – kan voordeliger zijn, en is duurzamer dan dagelijks rondrijden in een grote wagen.
- Kies binnen je grootteklasse een model met energielabel A
- Ga je voor tweedehands? Kies liever een auto van na 2005, die vervuilen veel minder
- Maak je weinig kilometers? Vaak is een auto huren of delen een stuk voordeliger dan kopen.
- Kies je brandstof bewust
- Kijk of je je auto wilt delen met anderen, op platforms zoals Snappcar.
Welke brandstof
Als je dan toch besluit om een nieuwe auto te kopen, is het een goed moment om na te denken over het soort brandstof waar je op wilt rijden. Het is lastig om één soort brandstof als duurzaamste brandstof aan te wijzen. Een elektrische auto is misschien duurzamer in gebruik. Maar hoe zit het met de productie en het weggooien van de accu’s? En de stroom in elektrische auto’s is vaak ook niet duurzaam. Het is allemaal niet 1 op 1 duidelijk. We zetten kort de voor en nadelen van verschillende ‘groene brandstofsoorten’ voor je op een rijtje, dan kun jij je eigen keuze hierin maken.
Elektrisch
Op het moment lijkt het alsof elektrische auto’s het voortouw nemen als het gaat om duurzaam rijden. Het klopt dat elektrische auto’s geen uitlaat hebben waar schadelijke afvalstoffen uitkomen, toch zijn ook elektrische auto’s niet klimaatneutraal.
Een elektrische auto heeft geen directe uitstoot. De energie die gebruikt wordt om te rijden wordt, in plaats van in de motor van de auto, ergens anders opgewekt. Als dit niet duurzaam gebeurt, is het rijden in een elektrische auto ook een stuk minder duurzaam. Daarnaast zorgt ook de accuproductie bij een elektrische auto voor uitstoot. Wel blijkt uit diverse studies dat de elektrische auto over de gehele levensduur schoner is dan een brandstofauto. En als er in Nederland meer groene stroom uit het stopcontact komt, dus als de energiemix in Nederland steeds duurzamer wordt, wordt het rijden in elektrische auto’s ook vanzelf een stukje duurzamer.
Waterstof
In Nederland rijden op het moment zo’n 200 personenauto’s op waterstof rond. Een waterstofauto wordt aangedreven door een elektromotor. Een brandstofcel zet waterstof en zuurstof tijdens het rijden om in elektriciteit. Hierbij komen geen broeikasgassen vrij. Het enige afvalproduct is zuiver water. Wat op het moment wel tricky is aan het rijden op waterstof is de productie ervan. Op het moment wordt voor die productie aardgas gebruikt, en wordt er veel CO2 uitgestoten. Het duurt nog zeker tot 2030 voordat we duurzame waterstof op grote schaal kunnen maken en gebruiken.
Aardgas en Groen Gas
Aardgas (ook CNG genoemd) en Groen Gas kunnen allebei in dezelfde installatie worden gebruikt. CNG is een fossiele brandstof. Maar Groen Gas wordt gewonnen uit de vergisting van biomassa en is hernieuwbaar. Het kan ook worden gemaakt met behulp van zonne- en windenergie en CO2. Bij het gebruik van Groen Gas is de CO2-uitstoot 72 procent lager dan bij benzine. Daarnaast is het ook een stuk goedkoper dan benzine of diesel, omdat er geen accijns op zit. Op de meeste plekken waar je CNG kunt tanken, kun je ook kiezen voor Groen Gas. Dit kan bij meer dan 160 tankstations in Nederland. Als Groen Gas van biomassa wordt gemaakt gelden er alleen helaas wel dezelfde nadelen als bij biobrandstof (zie hieronder).
Biobrandstof
Of biobrandstof, zoals biogas (de grondstof voor Groen Gas) thuishoort in een rijtje met ‘groene brandstoffen’ staat soms ter discussie. Biobrandstof wordt gemaakt van gewassen zoals bijvoorbeeld suikerriet, palmolie en koolzaad. Het idee hierachter is dat er een kringloop ontstaat en je dus klimaatneutraal rijdt. De gewassen nemen als ze groeien namelijk CO2 op, die bij verbranding weer terug in de atmosfeer komt.
Een klein percentage biobrandstof wordt bijgemengd in de benzine (5%) of diesel (7, 10 of 100%) die je gewoon aan de pomp tankt.
Het grootste probleem met biobrandstoffen is de hoeveelheid land die nodig is. Als er regenwoud gekapt wordt voor het verbouwen van biobrandstoffen, of als het concurreert met de voedselproductie, dan is dat ook niet bepaald duurzaam te noemen. Soms worden afvalstomen gebruikt voor biomassa. Dan gaat dit natuurlijk niet op. Maar helaas is het gebruiken van afval op een grote schaal lastig.
Duurzaam autorijden is dus nog niet zo simpel. Duurzame brandstofsoorten hebben allemaal voor en nadelen. Daarnaast is het soms ook duurzamer om in een oude auto door te blijven rijden in plaats van een gloednieuwe. Het beste om te doen is je auto delen, zodat we met minder auto’s kunnen leven in Nederland, en er minder geproduceerd hoeft te worden voor nieuwe auto’s.