Ben jij klaar om je aan te sluiten bij Klooker en je leven stap voor stap te verduurzamen? Meld je hier aan voor Klooker

Lees verder als je meer wilt leren over het verduurzamen van je kledingkast. Benieuwd naar Klooker’s andere Duurzame Mode onderwerpen? Neem een kijkje


Geniet nu van gratis toegang tot een Klooker artikel

Verduurzaam je kledingkast in 5 stappen

Duurzame kledingkast.jpg

De mode industrie is een van de meest vervuilende industrieën in de wereld. Daarnaast is er vaak sprake van schendingen van mensenrechten om kleding zo snel en goedkoop mogelijk in je kledingkast te krijgen.

Veel grote uitdagingen dus, die niet één, twee, drie opgelost kunnen worden. Waar hebben we met z’n allen wel invloed op? Ons eigen koopgedrag en hoe we omgaan met kleding. Er zijn veel handige manieren hoe jij stap voor stap kan bijdragen aan het verduurzamen van je kledingkeuzes.

Start met het verduurzamen van je kledingkast. Dit hoeft niet moeilijk of duur te zijn. Hoe kan jij een steentje bijdragen? Lees dat hier in de volgende stappen.

1. Word bekend met fast en slow fashion

fast slow fashion.jpg

Fast fashion.

Denk aan grote internationale kledingmerken, die enorm veel geld verdienen door steeds nieuwe - steeds kortere modetrends te stimuleren van kleding die ontworpen wordt om steeds minder lang mee te gaan.

slowfashion.jpg

Kleding die vervolgens tegen enorm lage productiekosten wordt gemaakt in landen als China of Bangladesh.

Vaak tegen lonen waar mensen niet van kunnen leven, onder mensonterende arbeidsvoorwaarden (waar kinderarbeid nog steeds niet kan worden uitgesloten) en met een enorm vervuilende milieu-impact. 

Textielarbeiders worden er dagelijks blootgesteld aan schadelijke chemicaliën, wat hun levensverwachting aanzienlijk verlaagt.

Check ook Schonekleren voor meer achtergrondinformatie over fast fashion of bekijk de serie Genaaid met Jennifer Hoffmann. 

Slow fashion.

Gelukkig ontstaat er een tegenhanger voor die razendsnelle, vervuilende industrie. Lees er in dit artikel meer over. 

Slow fashion bestaat ondertussen al uit talloze duurzame kledingmerken.

Die doen er stuk voor stuk wel alles aan doen om kleding zo te ontwerpen dat ze fysiek langer meegaat en ook langer meegaat met modetrends.

Kleding die gemaakt worden onder omstandigheden waar wel een leefbaar loon wordt betaald. Waar wel voor goede arbeidsomstandigheden wordt gezorgd en waar de milieu-impact geminimaliseerd is.

2. Weet waar je duurzame kleding kan vinden

Duurzame kleding vinden.jpg

De meeste Nederlanders willen wel duurzamere kleding, maar weten niet waar ze moeten zoeken. De ‘’fast fashion’’ winkels zijn vaak veel makkelijker te bereiken, zowel online als in stenen winkels. Maar daar komt verandering in!

Op de website Eerlijk Winkelen, kan je via de map zoeken naar duurzame (kleding)winkels in jouw stad. Voorbeelden van handige webshops zijn Project CECE en Takeitslow, beide met handige zoekfilters.

Eerlijk Winkelen.png
Project CECE.png
Take it slow.png

Bij het zoeken naar duurzame kleding is dit niet overbodig: een keurmerkenwijzer van Milieucentraal, die je vertelt waar elk keurmerk voor staat. Ideaal, want met al die verschillende certificaten houden ook wij het soms niet meer bij. 

milieu centraal.png

3. Leer hoe je kleding langer mee gaat

duurzame kleding wassen.jpg

En een open deur, maar de meest simpele duurzame tip: zorg goed voor de kleding die je al hebt, zodat die langer mee gaat! Zo heeft Man Man een aantal tips op een rijtje gezet:

man man.jpg
  • was niet te vaak,

  • hang je kleding eens uit om te luchten,

  • prop je kast niet te vol,

  • gebreide items nooit ophangen

  • en zo verder. 

Gewoon simpele dingen die ervoor zorgen dat je langer van je kleding kan genieten.

4. Ontdek wat een prijskaartje nou echt inhoudt

fair trade kleding.jpg

Duurzame, slow fashion kledingmerken zijn vaak duurder dan de fast fashion merken. En om goede redenen, want de lage prijzen die je soms betaalt voor bepaalde fast fashion items zijn helemaal niet realistisch.

Afvalstorting in het milieu - in plaats van netjes opruimen. Grondstoffen die massaal met pesticiden zijn bespoten - in plaats van biologisch geteeld. Arbeidsvoorwaarden die niet veilig zijn. Lonen onder het leefbaar inkomen. Op dat laatste gaan we in onderstaand voorbeeld wat dieper in.

image.jpeg

In lage loonlanden krijgen de arbeiders meestal minimum loon. In India (zoals in het bovenstaande voorbeeld van de Schone Kleren Campagne) krijgen de mensen minimum loon van ongeveer 4.370 roepies per maand, oftewel €0,18 per maand.

Dat is 27% van wat internationaal, gecorrigeerd voor landen, als een leefbaar loon wordt gezien.

Een merk dat dus zorgt dat alle werknemers een leefbaar loon krijgen verhoogt zijn arbeidskosten van (in het geval van dit voorbeeld) €0,18 naar €0,67 per shirt.

Maar ja, de meeste ‘mainstream’ kledingmerken zorgen er niet voor dat er leefbare inkomens worden betaald. En daarom zijn de merken die dit wel doen vaak wat duurder.


5. Word kost-efficiënt

tweedehands kleding.jpg

Hoewel er steeds meer betaalbare labels op de markt komen zoals ArmedAngels en GOAT Organic Apparel (hierover later meer), zijn de hogere prijzen vaak een reden om toch niet duurzaam te gaan shoppen. En dat snappen wij best. Daarom hier wat tips om hogere uitgaven te omzeilen, maar toch naar die duurzame kledingkast toe te werken.  

Vintage/Tweedehands items scoren. In Nederland hebben we veel vintage en tweedehandskleding winkels, hier een paar leuke op een rijtje:

  • Episode: Deze winkel verzamelt kleding van over de hele wereld. Vervolgens wassen, repareren of maken ze zelfs iets nieuws van de kledingstukken. Daarna komen de kledingstukken in een van hun filialen terecht in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Den Haag of Haarlem.

  • Appel en Ei: Arda Palm heeft in 2001 de eerste winkel opgericht in Leiden. Het leuke aan dit concept is dat je 40% van de verkoopprijs van je ingebrachte kleding zelf krijgt uitbetaald! Inmiddels vind je ze in heel Nederland met duurzaam gebouwde winkels.

  • ReShare Store: Deze winkel is opgericht door het Leger des Heils, maar is open voor iedereen! Van iemand die weinig te besteden heeft, graag duurzamer wilt leven of iemand die op zoek is naar iets unieks. Er worden ook werkplekken aangeboden voor vrijwilligers en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Ze groeien razendsnel, dus check hun site of ze al bij jou in de buurt te vinden zijn!

  • Sussies: Deze winkel focust op het echte vintage aspect, van cowboyboots tot jurkjes uit de jaren 70, tot Japanse kimono’s. Bij Sussies kan je terecht voor stylingadvies en omdat je ook nog binnen 8 dagen terug kan komen om te ruilen kan het haast niet missen! Sussies vintage kleding kan je bezoeken in Utrecht en Nijmegen.

We hebben nu een paar leuke genoemd, maar op deze pagina kan je nog meer vintage winkels in Nederland vinden.

Minder items kopen. (misschien wel het aller belangrijkste!) Bedenk je bij elke ‘bijna-aankoop’ af: Heb ik dit kledingstuk echt nodig? Kan ik niet iets ouds wat ik al heb repareren of upcycelen? Zo spaar je je portemonnee en is je impact op milieu kleiner. Win, win! Een handig hulpmiddel hierbij is het stappenplan voor een Capsule Wardrobe: een minimalistische kleding kast met maximaal 50 items.

Items scoren in de sale. Slow fashion kledingmerken met goede kortingen, zoals een paar van de volgende:

  • Thought: Verkoopt vrouwen- en mannenkleding met kortingen rond de 50%.

  • ASOS Reclaimed Vintage: ASOS is op zichzelf geen slow fashion/duurzaam kledingmerk (zie hier hun RankABrand pagina). Maar ze hebben wel de eerste stappen gezet met hun reclaimed vintage lijn voor kleding en accessoires. Die heeft soms kortingen tot en met 70%!

  • Living Crafts: Verkoopt basics met 'Extra Sale' die ook oploopt tot en met 50%.

Kledingruil. Wist je dat daar veel mogelijkheden voor zijn? Check het hier. Ook kan je je eigen kledingruil organiseren met je vriend(inn)en. Hier kan iedereen zijn of haar eigen kledingstukken meenemen en ruilen maar!

Kleding lenen. Winkel (en webshop) LENA in Amsterdam is een kledingbibliotheek. Voor een klein bedrag per maand huur je zo originele tweedehands- of designerkleding. 


Kortom, genoeg mogelijkheden! Nieuwsgierig geworden? Lees dan verder!

 

Wil jij weten hoe je je fashion sense kan verduurzamen?

Van het probleem..

We zijn blij dat jij je al (grotendeels) bewust bent van de impact van de mode-industrie. Hoe deze industrie één van de grootste milieuvervuilers in de wereld is. Dat er enorm veel geld wordt verdiend in de Fast Fashion wereld, maar dat er toch wordt gekozen voor de goedkoopste - vaak met chemische middelen en pesticiden bespoten - grondstoffen, dat er in het algemeen geen leefbare inkomens worden betaald en arbeidsomstandigheden vaak erbarmelijk zijn. Dat kledingstukken niet worden ontworpen om lang mee te gaan, maar juist om sneller te slijten. Zodat er opnieuw gekocht moet worden.

Hier willen we natuurlijk vanaf. En dat kan steeds makkelijker!

Naar de oplossing

Met het verduurzamen van je kledingkast kan jij jouw steentje bijdragen. Duurzame en eerlijke kleding kopen (alleen wanneer écht nodig natuurlijk) draagt bij aan een beter milieu, het verminderen van afval, het waarborgen van mensenrechten en het verhogen van de kwaliteit.

Een win voor jezelf, de wereld en iedereen die met jouw kledingstuk in aanraking komt.

Wij houden doorlopend in de gaten wat er gebeurt en we helpen jou stap voor stap te verduurzamen. Gewoon een goed verhaal 😊🍀.


Wat leer je nog meer bij Klooker over Duurzame Mode?

  • Mijnes Jouwes: Tweedehandskleding. Vintage

  • PRETTY&FAIR: Duurzame en vegan schoenen

  • Swearhouse: Tijdloze duurzame kinderkleding

  • Eco Vegan Shoes: Duurzame pumps en schoenen

  • Over mode en zo: Welke kledingmerken zijn OK, en welke niet

  • Charlie+Mary: Duurzame kleding

  • Saint Basics: Kleding - Duurzame basics

  • Miss Green: Duurzame kleding voor haar

  • Mud Jeans: Kleding - jeans en shirts

Monthly Topic Mailings

  • Duurzaam shoppen

  • Jeans

Weekly Mailings

  • Duurzame winterjassen: onze favorieten op een rijtje.

  • Duurzame schoenen: wat is daarvoor nodig?

  • Duurzame mode-accessoires: waar de wereld écht mooier van wordt

    Duurzame sportkleding: een niche is het niet meer


Meld je vandaag nog aan bij

KL-Logo.png
 

Met Klooker heb je eindelijk alles op één plek

We weten dat de wereld van duurzaamheid steeds groter wordt. Er is zoveel om te ontdekken. Nieuwe levensstijlen, nieuwe duurzame producten en vele handige tips. Ons team hier bij Klooker helpt je hierin te navigeren en selecteert alleen de beste opties zodat jij tijd overhoudt voor ontspanning, je (klein)kids, je werk en andere dingen.


Eerlijk, duurzaam én onafhankelijk

We highlighten alleen eerlijke en duurzame producten die gewoon echt verantwoord zijn. Klinkt logisch, toch? Maar anders dan de meeste duurzaamheidsblogs, werken wij niét met gesponsorde content. Merken die wij vermelden verdienen hun plek puur door hun kwaliteit en oprechte duurzaamheid, en niet omdat zij ons betalen om getoond te worden. Met de steun van je membership kunnen onze mensen in onafhankelijkheid zoeken naar de beste duurzame producten en tips voor je op een rijtje zetten. We vragen daarvoor een kleine bijdrage vanaf €4,- per maand.


Hoe we de beste shops en tips voor je selecteren

Als onafhankelijk platform onderzoeken wij of producten, merken en shops OK zijn. Daarbij kijken we als belangrijkste pijlers naar: 1. minimale milieu-impact 2. leefbare inkomens & fatsoenlijke arbeidsomstandigheden en 3. geen dierenleed. We checken keurmerken, company policies en allerlei andere (openbare) informatie, gebruik makend van alle bronnen die we kunnen vinden en eigen onderzoek.


Duik met je membership in de wereld van Klooker, en geniet van…

  • Toegang tot de volledige Klooker Catalogus met al ons advies per product of onderwerp

  • Wekelijks Klooker Mailings met tips, inspiratie en duurzame producten

  • Specifieke Topic Mailings naar keuze (kies uit ‘Food Habits’, ‘Duurzame Mode’ en ‘Plastic & Jezelf’), zodat jij bij blijft wat er op dit gebied gebeurt.

  • Leuke kennismakingskortingen voor duurzame producten

  • Klooker Challenges, waarmee je wordt uitgedaagd je leven te verduurzamen op een specifiek gebied

  • De sociale Klooker Community, waarin we elkaar helpen en dieper op onderwerpen ingaan

Samen maken we impact! Doe jij ook mee?

 
 

Meld je nu aan voor Klooker en ontvang naast ons standaard membership extra ‘Duurzame mode’ mailings

Abonnementsvormen

 
 

Basisabonnement

MEEST GEKOZEN

Meest voordelig

 
 
 

= €4.83 per maand

Nu 40% korting!

 = €4.08 per maand

49% voordeliger

Klooker doet het anders. Een beetje tegendraads.

Klooker kost een speciaalbiertje per maand. In ruil daarvoor zul jij als lid verrast worden met mooie, eerlijke en duurzame producten. Met veelal aantrekkelijke kennismakingskortingen.

En wij zijn onafhankelijk van retailers, we laten ons niet door hen betalen. We vragen retailers geen vergoeding, maar een prijskorting voor onze leden. Zo maken we samen eerlijke en duurzame producten zo snel mogelijk mainstream! 

 

Nieuwsgierig naar meer Klooker Mailings?

Het bovenstaande artikel is een Klooker Mailing. Neem hieronder een kijkje in nog 2 andere voorbeeldmailings

 

Heb je nog vragen?

Hieronder beantwoorden we de meest gestelde vragen
 

  • Hoe checkt Klooker of producten ook echt verantwoord zijn?

    Er is verspreid over het internet veel informatie te vinden over producten en hun duurzaamheid. Voorbeelden zijn Rank a Brand, de keurmerken checker van goedewaar.nl, de keurmerkenwijzer van milieucentraal, Ethical Consumer in de UK en nog veel meer. Maar het is vaak best wat uitzoekwerk. Wij ontlasten je daarin. Wij checken of een product ook verantwoord genoeg is. En pas dan gaan we het product meenemen in onze challenges, mailings en catalogus. Dat scheelt jou veel tijd!

  • Hoe komt het dat ik nog nooit eerder van Klooker gehoord heb?

    Waarschijnlijk omdat Klooker nog super jong is. Na een heroriëntatie is Klooker eigenlijk pas echt begonnen november 2016, dus dat is kort geleden.

    Inmiddels groeit Klooker als kool.

    Allicht dat je ons binnenkort meer zult tegenkomen. Je ziet ons straks steeds vaker in de pers en via blogs.

  • Hoeveel andere mensen doen mee?

    Sinds onze start in november 2016 hebben zich elke maand honderden mensen aangemeld. Het beste nieuws: Klooker groeit als kool! Elke maand is (veel) beter dan de vorige. We hebben nu een paar duizend leden en daardoor wordt onze impact ook elke maand groter en groter!

  • Wat betekent Klooker eigenlijk?

    Klooker is afgeleid van het Twentse woord 'klook', dat 'verstandig' betekent. In het (oud-) Engels en (oud-) Duits heeft het ook die betekenis. Een naam waarvan wij vinden dat die precies past bij wat we willen bereiken!

  • Kan ik Klooker vertrouwen?

    Zo af en toe krijgen we een berichtje van iemand die zich afvraagt of Klooker wel ‘legit’ is. En dat is best een vraag die we ons kunnen voorstellen, omdat we ook nog niet zo lang bestaan.

    Klooker is helemaal betrouwbaar. We hebben ook al met vele toonaangevende duurzame winkels samengewerkt. En onze duizenden leden kunnen dit beamen.

    Je kunt ons altijd bereiken op 085-3033925 of via een DM via Facebook.

      Klooker is gevestigd in Amsterdam, haar Kamer van Koophandel nummer is 62546252 en ons BTW nummer is NL854860800B01. En je zult in de komende periode ook steeds meer persberichten, artikelen en blogs over ons zien.

  • Waarom kost Klooker geld? Waarom niet gratis?

    Bij Klooker geloven we in transparantie en eerlijkheid.

    De meeste sites die gratis iets vertellen over eerlijke en duurzame producten krijgen een vergoeding als zij producten van een bepaalde winkel of bedrijf in het zonnetje zetten. Vaak in de vorm van een 'transactiefee' achteraf. Wij vinden dan dat de onafhankelijkheid in het geding is. En dan doe je al snel concessies aan transparantie en eerlijkheid.

    En soms wordt het gedaan zonder vergoeding, uit pure liefhebberij. Maar dan is de impact vaak klein. Onze missie is om eerlijke en duurzame producten mainstream te maken. Zo snel mogelijk, dus veel impact. Dan maak je kosten en uiteindelijk moeten die kosten ook ergens door afgedekt gaan worden. 

    Daarom doen wij het anders. Een beetje tegendraads. Wij vertrouwen op de community. En dat de community hier graag een symbolisch klein bedrag voor over heeft. Heel transparant en eerlijk.

  • Hoe wordt mijn geld besteed?

    We gebruiken het geld grofweg voor twee doelen: 1. om onze kosten te dekken (wat het nu nog niet doet trouwens 😉) en 2. om te groeien.

      Groeigeld gebruiken we voor marketingactiviteiten om te zorgen dat meer mensen Klooker ontdekken, zodat we samen een grotere impact kunnen maken.

    P.s. wil je Klooker helpen groeien? Deel Klooker dan op Facebook, via email, check ook onze member-get-member actie. Of vertel het je collega's bij het koffiezetapparaat. Dat helpt ons enorm!

  • Wat is het verschil tussen de verschillende abonnementsvormen?

    Inhoudelijk is er geen verschil. Het enige is dat je meer korting krijgt als je een abonnement afsluit met een langere frequentie. Dus op het jaarabonnement krijg je de meeste korting. De meeste mensen nemen trouwens het halfjaarsabonnement.

  • Wie zit er achter Klooker?

    Hoi, ik ben Dennis Kamst. Ik ben de eigenaar en initiatiefnemer van Klooker. Ik ben ondernemer, vader, dichter en Tukker. Leuk om je hier te zien!

    Als lid ontvang je met regelmaat mailtjes direct van mij. Naast mijzelf werkt er een klein team van mensen om Klooker mogelijk te maken en te laten groeien. 

  • Kan ik makkelijk opzeggen / stoppen?

    Ja, dat kan! Soms past Klooker toch niet bij je levensstijl. Of leef je al helemaal duurzaam.

    Je kunt Klooker altijd opzeggen door een mailtje te sturen naar opzeggen@klooker.com. Als je wilt annuleren hoef je nooit een reden te geven, formulieren in te vullen of door hoepeltjes te springen: een simpel mailtje is genoeg.

  • Kan ik zelf een product aanbevelen of aanvragen?

    Goed dat je het vraagt. 

    Ja, dat kan!

    We werken er momenteel hard aan om de 'Klooker community' vorm te geven, zodat je met andere Klookeraars in contact kunt komen. Als je lid bent geworden, dan kun je je aldus aansluiten bij onze besloten Facebook groep "Klooker NL Community". 

    Ook kun je simpelweg een mailtje naar ons sturen met ideeën, tips, suggesties of verzoekjes. Gewoon sturen naar dennis@klooker.com.

  • Ik vind Klooker leuk, maar ik vind dat het nog steeds kopen promoot. En ik wil juist consuminderen

    We zijn helemaal voor consuminderen. Wij vinden sowieso dat als je iets niet nodigt hebt, dat je het dan niet moet kopen.

    Maar je kunt jezelf nooit 100% consuminderen. Iedereen zal in zijn levenspatroon op een bepaalde manier blijven consumeren. En ons streven is DIE consumptie te verduurzamen. Dus niet meer consumeren, maar duurzamer consumeren.

  • Hoe kan ik een bijdrage leveren aan het succes van Klooker?

    Vind je Klooker leuk en wil je graag een bijdrage leveren? De makkelijkste manier is om Klooker lid te worden. Dit helpt ons op een aantal verschillende manieren:

    - je betaalt een klein bedrag per maand. dit helpt ons om de kosten te dekken.
    - door jouw lidmaatschap groeit de Klooker community. Hierdoor krijgen we meer slagkracht, want 'samen staan we sterk'.
    - Uiteindelijk maakt jouw koopgedrag natuurlijk het echte verschil. 

    Nog aan andere tip om Klooker te helpen: deel ons op Facebook, via email of op de vrijdagmiddagborrel. En sluit je aan bij ons leuke member-get-member programma. Dank je wel!

 

Klooker members aan het woord

 
 
 
Pieter Moorman rounded.png
Ik wil wel graag duurzaam, maar al dat uitzoekwerk, dat vond ik maar niets. Klooker helpt prima. En ik wist niet dat er al zoveel kan. Ik kijk elke keer uit naar hun volgende mailing!
— Loes (Oldenzaal)
Ik vind het er echt super uit zien! Leuk dat er altijd een kennismakingskorting bij zit en een heel fijne manier om met nieuwe merken in aanraking te komen.
— Kimberley (Waddinxveen)
Ik ben al 15 jaar vegetariër, en over het algemeen vrij bewust van hoe ik leef. Aan de andere kant; ik ben ook een gemaksdier. Klooker is er eigenlijk precies voor mij.
— Pieter (Utrecht)
 

Meer over duurzaamheid? Sluit je aan bij onze sociale kanalen