Klooker zorgt dat jij lekker kunt leven en genieten èn tegelijkertijd bewust kunt leven. En er is al zoveel waarmee dat kan. Wij brengen dat samen en zoeken de mooiste producten en diensten voor je uit. Alles is écht verantwoord, van topkwaliteit en ook betaalbaar.

 

De verborgen wereld van koffie

Nederlanders zijn met 50 miljoen koppen koffie per dag de grootste koffie drinkers ter wereld.

Wereldwijd is koffie een enorme industrie, er gaat meer dan $100 miljard in om. Dus die hebben hun zaakjes wel voor elkaar. Zou je denken.

1. Maar er wordt nauwelijks een leefbaar loon wordt betaald voor koffieboeren. Die soms zelfs in slavernij achtige toestanden werken op plantages waar grote merken hun koffiebonen inkopen.

2. Er wordt op grote schaal regenwoud verwoest voor het opzetten van 'sun grown' plantages.

3. Op deze 'sun grown' plantages zijn grote hoeveelheden agro-chemicaliën nodig om deze 'sun grown' planten ziektevrij te houden. Maar die voor het milieu erg slecht zijn.

Een 'sun grown' koffieplantage in Brazilië

Een 'sun grown' koffieplantage in Brazilië

Dat is dus een giftige cocktail van slecht betalen, oerwoud verwoesten en gif gebruiken. 

Voor ons bakkie troost.

Terwijl het ook anders kan. Met duurzaam gecertificeerde koffie. Van 'shade grown' ('schaduw') koffieplantages.

Een 'shade grown' koffieplantage

Een 'shade grown' koffieplantage

In shadegrown koffieplantages wordt op de traditionele wijze koffie verbouwd, maar dan in de schaduw van de boomtoppen.

Op deze wijze wordt het lokale eco-systeem en het dierenleven in tact gelaten en het resulteert in een hogere kwaliteit koffiebonen. Wat weer meer opbrengt.

Wat goed is voor de koffieboeren. Net zoals aansluiten bij Fairtrade.

Fairtrade verzekert lokale boeren van een minimumprijs in ruil voor het groeien en exporteren van ongebrande koffiebonen naar koffiedrinkende landen.

Fairtrade werkt met meer dan 812.000 kleine koffieboeren in 30 landen. Colombia is de grootste Fairtrade koffieproducent. 

In de grote 100 miljard dollar industrie genereerde Fairtrade koffie in 2013/2014 ±40 miljoen extra voor koffieboeren. Wij zouden dit graag heel hard zien groeien.

Een ander duurzaamheidscerificaat is UTZ certificering. Dat verschilt op een paar punten van Fairtrade, maar het is ook een grote stap de goede kant op.

Voor het beeld: een groot bedrijf als Douwe Egberts had als streven om in 2015 25% UTZ gecertificeerde bonen te gebruiken. Ze geven niet aan of ze dit gerealiseerd hebben.

En ze gebruiken dus nu nog minimaal 75% niet duurzame koffiebonen.

Hetzelfde geldt voor de andere grote koffiemerken. De grote jongens zijn dus nog niet zo duurzaam. Binnenkort meer hierover.

Een bedrijf als Koffiebranderij Peeze doet dit gelukkig anders. Zij werkt alleen met duurzaam gecertificeerde koffie, zoals Fairtrade. En ze doet nog veel meer! 


Peeze is een koffiebrander en -verkoper met het hart op de juiste plek. Ze zijn gecertificeerd met het Fairtrade (Max Havelaar), The Rainforest Alliance en het BIO keurmerk.

Ze hebben 137 jaar ervaring in koffie en zijn al decennia lang bezig zich stap voor stap te verduurzamen. Alle koffiebonen die zij inkopen zijn 100% duurzaam gecertificeerd

Met hun biobased koffiecapsules hebben ze de Food Valley Award voor het meest innovatieve en duurzame product gewonnen.

Ze hebben hun eigen Peeze Foundation om lokale koffieboeren te helpen.  

Ze hebben ook hun hele productieketen zelf verduurzaamd.

Van duurzame inkoop tot 100% klimaat neutrale productie bij het roasten met absoluut minimaal watergebruik. 

Alle CO2 uitstoot gedurende hun productieproces compenseren ze.

Zo leveren ze klimaatneutrale koffie. Niet voor niets staan ze ook bovenaan bij Rank a Brand.

Het bedrijf ademt duurzaamheid in al haar vezels.

Gewoon een goed verhaal. Met een koffie om trots op te zijn!


Peeze biedt Klooker leden 10% korting op haar hele koffieassortiment

Peeze vindt Klooker ook een mooi initiatief. Daarom bieden ze Klooker leden 10% korting op hun consumenten koffieassortiment bij gebruik van de couponcode 'peezeklooker2017', geldig tot 1 mei 2017, eenmalig te gebruiken.

 

 

 

P.S. Wat vond jij van deze post? Laat het ons weten, b.v. via onze community!