Misschien is ’t je opgevallen, dat er bepaalde items in het nieuws zijn de laatste tijd... 

  • Bijna wekelijks zie je dingen over klimaatveranderingen en hoe we met z'n allen ontzettend veel verontreiniging in de lucht, de aarde en de zee gooien...
  • Je hoort ook stemmen dat de manier waarop we met dieren omgaan – de "plofkip" en de bio industrie bijvoorbeeld – eigenlijk ook gewoon barbaars is....

  • Zo af en toe worden we ook overspoeld door allerlei rampspoed in de wereld: schandalige omstandigheden in fabrieken in China of India, kinderarbeid, etc. etc.... 

 

Maar eigenlijk is er een veel groter probleem... 

En dat is dat we er niet meer van opkijken.
Al die dingen zijn helemaal geen "nieuws" meer.

Dat weten we al.
Dat is altijd al zo.

     En daar kunnen we niks aan doen...

.

.

Maar wacht eens even…

 

Wat als we er wel wat aan kunnen doen?

Het is natuurlijk altijd makkelijk om ‘de industrie’ de schuld te geven. Maar dat werkt niet zo goed. Het is zinvoller als we zelf verantwoordelijkheid nemen.

Eigenaarschap.
Dat we proberen er iets aan te doen.

En dat begint — heel saai — bij jezelf.

Hoe?

Door beter, en bewuster te consumeren. 
Want….

 

Wat jij hier in de winkel koopt… moet ergens geproduceerd worden

En die twee helften (wat je koopt, en hoe het gemaakt is) moeten met elkaar in lijn zijn.
 

Als je kippen in een kippenstal zielig vindt… dan moet je stoppen met kip eten!

Als je geen kinderarbeid wil… moet je uitzoeken welke merken daar niet aan doen, en voortaan alleen die merken kopen.

 

Dat is eigen, best simpel.

Maar toch doe ik het vaak niet.
En jij misschien ook niet.
 

Er zijn namelijk twee stemmetjes in m’n achterhoofd, die het moeilijk maken… 

  • Eentje zegt: “maar als de rest niet verandert… dan maakt het toch niets uit”
     
  • De ander zegt: “geen tijd voor dit geneuzel… veel teveel gedoe”

 

En daarom doen we maar niets

En als we allemaal niets doen…
Dan verandert er natuurlijk ook niets.

Klooker ben ik begonnen met een hele simpele reden: om die twee stemmetjes in mijn hoofd (en in jouw hoofd) tegen te spreken.


Namelijk, op deze manier:

  • Klooker is een community 
    …een groep mensen zo groot als een klein dorp, die allemaal mee doen. Dan is dat eerste stemmetje (“de rest doet toch niets”) mooi stil. Wat zou jij doen als iedereen kiest voor 'betere' producten…? Dat maakt een verschil!
     
  • Klooker is ook een dienst…  
    …die het ontzettend makkelijk maakt — en goedkoper — om voor de juiste producten te kiezen.

 

Hoe we dat doen?

 

Hier is hoe Klooker werkt (vrij simpel, eigenlijk):

 

  1. Mailings  ::  dat is hoe Klooker begonnen is: via mail stuur ik je inspiratie, informatie en challenges. Alles in een hapklaar format, om te zorgen dat jij beter geïnformeerd bent, betere producten ontdekt en verstandigere keuzes maakt.
     
  2. Ons Platform  ::  een online platform met achtergrondinformatie over verschillende industrieën, tips om dingen duurzamer te doen, kortingscodes voor goede bedrijven, en nog heel veel meer.
     
  3. Mobiele App  ::  Sinds kort hebben we ook een mobiele app (whoa!). Hiermee kun je makkelijk op het platform en bijvoorbeeld als je in de winkelstraat staat even snel opzoeken wat nou de goede winkels zijn. En welke je beter kunt mijden. 

 

Allemaal in dienst van één simpel doel: 

     Het voor jou extreem simpel maken om de juiste keuze te maken

 

En dan is er dus de community…

Dat is eigenlijk een klein legertje aan anderen, die jou mede verantwoordelijk houden. Accountability. Dus altijd als dat stemmetje zegt “Ja, maar…”

…Dan weet je dat een hele community aan gelijkgestemden achter je staat om de juiste keuze te maken.

Die community — dat kleine legertje — is tevens ook de financier van de Klooker dienst: iedereen gooit een paar euro in de pot en daarvan kunnen we de Klooker dienst aanbieden en nieuwe leden aanwerven.

Zo blijven we onafhankelijk - want NIET gefinancierd door merken en bedrijven - en kunnen we eerlijk research doen waar iedereen iets mee kan. 

 

Om het samen te vatten:

  1. Ik denk dat we samen wel iets kunnen doen om de wereld een stukje beter, eerlijker, schoner en vrolijker te maken… 
     
  2. Maar dan moeten we wel de handen in een slaan en een community bouwen…
     
  3. En die community helpt ons om de dienst van Klooker aan te bieden (onderzoek, de app, het platform, etc.), zodat het voor iedereen super makkelijk wordt om de juiste keuzes te maken… 
     
  4. Al die kleine stapjes… dat maakt een groot verschil!

 

Durf jij het aan om mee te doen?

Ik hoop het wel!
Hieronder lees je precies hoe dat werkt...

 
 
 

Dat was mijn inzicht: Als jij en ik een doorbraak willen forceren, zullen we het zelf moeten doen

 

Als je dit leest is het tijd om actie te ondernemen. We weten allebei wat het probleem is en we weten ook wat de oplossing is.

We moeten actie ondernemen. 

We moeten - zelf - dingen gaan veranderen. Bij Klooker hebben we dat ook gedaan. Een beetje eng en onwennig, maar we hebben meer te verliezen als we het niet doen..

Grote multinationals gaan niet met de oplossing komen, want daar hebben hun verdienmodellen en hun aandeelhouders geen belang bij. Bij overheden gaat het ook tergend langzaam. Het wachten op anderen heeft nu al lang genoeg geduurd. Met Klooker pakken we zelf het heft in handen. Jij en ik. Samen. Met de rest van de Klooker community.

Een grootse missie - om de wereld groener & mooier te maken - start met kleine stapjes.

En vergeet niet: elk klein stapje dat jij zet, maakt een verschil.

 

Want elke euro die jij uitgeeft, maakt een verschil!

 

Wij geloven dat de wereld maakbaar is. En dat de Klooker community daarbij gaat helpen!

 

Zodra jij je aanmeldt voor Klooker gaan er dingen veranderen. Dit is wat er gebeurt als je lid wordt van Klooker:

 

"Je zult sneller eerlijke en duurzame producten gaan ontdekken en proberen."

 

Waarom?

  1. Elke week inspireren we jou met fantastische producten en diensten. Het is altijd iets nieuws, iets verrassends, iets moois.
  2. We maken je bewust over wat er wel en niet OK is bij producten, merken en bedrijven.
  3. We regelen aantrekkelijke kennismakingskortingen. Zodat je het sneller zult gaan proberen.
  4. Wij besparen je tijd, want wij doen het uitzoekwerk.
  5. We vergemakkelijken via onze website en apps jouw zoektocht naar favoriete, eerlijke en duurzame producten.

Wat kost Klooker?

Het meest voordelige abonnement van Klooker kost gemiddeld ongeveer €4 per maand. Daar koop je anders een speciaalbiertje van. 


We proberen Klooker 'heel goedkoop' te maken, maar niet gratis (doordat leden ons betalen, zijn we niet afhankelijk van adverteerders). 

Klooker kost ongeveer een speciaalbiertje...

Klooker kost ongeveer een speciaalbiertje...

 

Waarom vraagt Klooker een vergoeding?

Omdat Klooker neutraal en objectief wil blijven. We highlighten alleen eerlijke en duurzame producten die gewoon echt verantwoord zijn. Of dit nu producten van grote draagkrachtige winkels zijn, of producten van veelbelovende startups of kleine familiebedrijven. We willen onafhankelijk blijven van vergoedingen die winkels bieden ...

Sterker nog, als winkels normaliter vergoedingen geven, dan vragen we hen die vergoedingen als kennismakingskortingen aan onze leden door te geven. Zo maken we eerlijke en duurzame producten nog betaalbaarder!

De vergoeding is benodigd om onze kosten te dekken en om te kunnen groeien. Kosten dekken doet het nog bij lange na niet trouwens ... ✌🏻

Zou het niet mooi zijn, als we - elke dag- beter konden leven en betere keuzes maakten voor een betere wereld?

 

 
 

Twijfel je nog over Klooker?

Zie onder voor de meestgestelde vragen
 

 

  • Hoe checkt Klooker of producten ook echt verantwoord zijn?

    Er is verspreid over het internet veel informatie te vinden over producten en hun duurzaamheid. Voorbeelden zijn Rank a Brand, de keurmerken checker van goedewaar.nl, de keurmerkenwijzer van milieucentraal, Ethical Consumer in de UK, Project Just in de US en nog veel meer. Maar het is vaak best wat uitzoekwerk. Wij ontlasten je daarin. Wij checken of een product ook verantwoord genoeg is. En pas dan gaan we het product meenemen in onze mailings. Dat scheelt jou veel tijd!

  • Hoe komt het dat ik nog nooit eerder van Klooker gehoord heb?

    Waarschijnlijk omdat Klooker nog super jong is. Na een heroriëntatie is Klooker eigenlijk pas echt begonnen begin 2017, dus dat is kort geleden.

    Inmiddels groeit Klooker als kool.

    Allicht dat je ons binnenkort meer zult tegenkomen. Je ziet ons straks steeds vaker in de pers en via blogs.

  • Hoeveel andere mensen doen mee?

    Sinds onze start in november 2016 hebben zich elke maand honderden mensen aangemeld. Het beste nieuws: Klooker groeit als kool! Elke maand is (veel) beter dan de vorige. We hebben nu een paar duizend leden en daardoor wordt onze impact ook elke maand groter en groter!

  • Wat betekent Klooker eigenlijk?

    Klooker is afgeleid van het Twentse woord 'klook', dat 'verstandig' betekent. Een naam waarvan wij vinden dat die precies past bij wat we willen bereiken!

  • Kan ik Klooker vertrouwen?

    Zo af en toe krijgen we een berichtje van iemand die zich afvraagt of Klooker wel ‘legit’ is. En dat is best een vraag die we ons kunnen voorstellen: Klooker bestaat in deze vorm pas sinds November 2016, dus het kan zomaar zijn dat je nog nooit van ons gehoord hebt.

    Klooker is helemaal betrouwbaar. We hebben ook al met vele toonaangevende duurzame winkels samengewerkt.

    Je kunt ons altijd bereiken op 085-3033925 of via een DM via Facebook.

      Klooker is gevestigd in Enschede, haar Kamer van Koophandel nummer is 62546252 en ons BTW nummer is NL854860800B01. En je zult in de komende periode ook steeds meer persberichten, artikelen en blogs over ons zien.

  • Waarom kost Klooker geld? Waarom niet gratis?

    Bij Klooker geloven we in transparantie en eerlijkheid.

    De meeste sites die gratis iets vertellen over eerlijke en duurzame producten krijgen een vergoeding als zij producten van een bepaalde winkel of bedrijf in het zonnetje zetten. Vaak in de vorm van een 'transactiefee' achteraf. Wij vinden dan dat de onafhankelijkheid in het geding is. En dan doe je al snel concessies aan transparantie en eerlijkheid.

    En soms wordt het gedaan zonder vergoeding, uit pure liefhebberij. Maar dan is de impact vaak klein. Onze missie is om eerlijke en duurzame producten mainstream te maken. Zo snel mogelijk, dus veel impact. Dan maak je kosten en uiteindelijk moeten die kosten ook ergens door afgedekt gaan worden. 

    Daarom doen wij het anders. Een beetje tegendraads. Wij vertrouwen op de community. En dat de community hier graag een symbolisch klein bedrag voor over heeft. Heel transparant en eerlijk.

  • Hoe wordt mijn geld besteed?

    We gebruiken het geld grofweg voor twee doelen: 1. om onze kosten te dekken (wat het nu nog niet doet trouwens 😉) en 2. om te groeien.

      Groeigeld gebruiken we voor marketingactiviteiten om te zorgen dat meer mensen Klooker ontdekken, zodat we samen een grotere impact kunnen maken.

    P.s. wil je Klooker helpen groeien? Deel Klooker dan op Facebook, via email, of vertel het je collega's bij het koffiezetapparaat. Dat helpt ons enorm!

  • Wat is het verschil tussen de verschillende abonnementsvormen?

    Inhoudelijk is er geen verschil. Het enige is dat je meer korting krijgt als je een abonnement afsluit met een langere frequentie. Dus op het jaarabonnement krijg je de meeste korting. De meeste mensen nemen trouwens het halfjaarsabonnement.

  • Wie zit er achter Klooker?

    Hoi, ik ben Dennis Kamst. Ik ben de eigenaar en initiatiefnemer van Klooker. Ik ben ondernemer, vader, dichter en Tukker. Leuk om je hier te zien!

    Als lid ontvang je met regelmaat mailtjes direct van mij. Naast mijzelf werkt er een klein team van mensen om Klooker mogelijk te maken en te laten groeien. 

  • Kan ik makkelijk opzeggen / stoppen?

    Ja, dat kan! Soms past Klooker toch niet bij je levensstijl. Of leef je al helemaal duurzaam.

    Je kunt Klooker altijd opzeggen door een mailtje te sturen naar opzeggen@klooker.com. Als je wilt annuleren hoef je nooit een reden te geven, formulieren in te vullen of door hoepeltjes te springen: een simpel mailtje is genoeg.

  • Kan ik zelf een product aanbevelen of aanvragen?

    Goed dat je het vraagt. 

    Ja, dat kan!

    We werken er momenteel hard aan om de 'Klooker community' vorm te geven, zodat je met andere Klookeraars in contact kunt komen. Als je lid bent geworden, dan kun je je aldus aansluiten bij onze besloten Facebook groep "Klooker NL Community". 

    Ook kun je simpelweg een mailtje naar ons sturen met ideeën, tips, suggesties of verzoekjes. Gewoon sturen naar dennis@klooker.com.

  • Ik vind Klooker leuk, maar ik kan het niet betalen. Wat nu?

    We bieden Klooker aan tegen een prijs die vrijwel iedereen kan betalen. Vergelijkbaar met een kop koffie per maand. 

    Maar ligt dit echt buiten je mogelijkheden, houdt ons dan nog even in de gaten. We zijn er mee aan het werk.

  • Hoe kan ik een bijdrage leveren aan het succes van Klooker?

    Vind je Klooker leuk en wil je graag een bijdrage leveren? De makkelijkste manier is om Klooker lid te worden. Dit helpt ons op een aantal verschillende manieren:

    - je betaalt een klein bedrag per maand. dit helpt ons om de kosten te dekken.
    - door jouw lidmaatschap groeit de Klooker community. Hierdoor krijgen we meer slagkracht, want 'samen staan we sterk'.
    - Uiteindelijk maakt jouw koopgedrag natuurlijk het echte verschil. 

    Nog aan andere tip om Klooker te helpen: deel ons op Facebook, via email of op de vrijdagmiddagborrel. Dank je wel!

 
 

Doe jij eigenlijk al mee?

Meld je nu aan voor Klooker. 


Ik wil wel graag duurzaam, maar al dat uitzoekwerk, dat vond ik maar niets. Klooker helpt prima. En ik wist niet dat er al zoveel kan. Ik kijk elke keer uit naar hun volgende mailing!
— Loes (Oldenzaal)
Ik vind het er echt super uit zien! Leuk dat er altijd een kennismakingskorting bij zit en een heel fijne manier om met nieuwe merken in aanraking te komen.
— Kimberley (Waddinxveen)
Ik ben al 15 jaar vegetariër, en over het algemeen vrij bewust van hoe ik leef. Aan de andere kant; ik ben ook een gemaksdier. Klooker is er eigenlijk precies voor mij.
— Pieter (Utrecht)

Abonnementsvormen

 
 

Basisabonnement

MEEST GEKOZEN

= €4.83 per maand

Nu 40% korting!

Meest voordelig

 = €4.08 per maand

49% voordeliger

 
 

Klooker doet het anders. Een beetje tegendraads. Klooker kost een speciaalbiertje per maand. In ruil waarvoor zijn wij onafhankelijk van retailers. We laten ons nooit door retailers betalen. De commissie die wij anders zouden krijgen, vragen we hen om als prijskorting aan onze leden door te berekenen. Zo maken we samen eerlijke en duurzame producten zo snel mogelijk mainstream!